نکاتی که لازم است هنگام سرماخوردگی کودکان آنها را رعایت کنید.

برای سرماخوردگی نوزاد خود چه کنیم؟

سرماخوردگی می‌تواند علائم متفاوتی در افراد مختلف نشان دهد اما در اکثر مواقع علائم آن شامل افزایش خلط، سرفه و تب خفیف است. نشانه اصلی سرماخوردگی آبریزش بینی و سرفه است که ممکن است با علائم دیگری از جمله عطسه، گیجی، کاهش اشتها و قرمزی چشم همراه باشد. در اکثر سرماخوردگی ها درجه تب پایین است و ممکن است سرفه های کودک شما خشک یا شل باشد. 

 

عوارض سرماخوردگی

عمه علائم سرماخوردگی به سرفه و گرفتگی بینی محدود می‌شوند که می‌توانند طی دو هفته به صورت خود به خودی درمان شوند، اما گاهی هم پیش می‌آید که عوارض دیگری ایجاد شود. عوارض دیگر سرماخوردگی به شرح زیر است؛

 

عفونت گوش: عفونت گوش با علائم تب جدید، کشیدن گوش و افزایش بی قراری همراه می‌شود.

 

برونشیت: این بیماری از عفونت برونشیول ریه حاصل می‌شود و باعث ایجاد خس خس و مشکل تنفسی در بدن کودک می‌شود. 

 

در صورتی که کودک شما علائم عفونت گوش، برونشیت یا علامت نگران کننده دیگری از خود نشان داد، لازم است در اسرع وقت با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید تا او را معاینه کند.

عوارض سرماخوردگی

مقاله پیشنهادی : مهمترین نکاتی که با دانستن آنها میتوانید به سلامتی کودک خود کمک کنید.

 

چگونه سرماخوردگی کودک خود را درمان کنیم؟

از آنجایی که سرماوردگی توسط ویروس ها ایجاد می‌شوند، آنتی بیوتیک بر درمان آنها اثر گذار نیست. هنگامی که کودک شما دچار این بیماری می‌شود، تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که برای حفظ آرامش کودکتان تلاش کنید و اجازه دهید روند بیماری ادامه پیدا کند و در واقع بدن کودک خود با بیماری مقابله کند. 

 

داروهای مورد استفاده در درمان سرماخوردگی

داروهای آنتی هیستامین، ضد احتقان و ضد سرفه برای سرماخوردگی موثر نبوده حتی ممکن است برای کودک زیر 4 سال مضر باشد. از آنجایی که ماهیت سرماخوردگی ویروسی است و باکتری در ایجاد این بیماری نقشی ندارد، تا جایی که صحبت از باکتری نشود آنتی بیوتیک نیز تجویز نخواهد شد. تنها در صورتی برای کودک شما آنتی بیوتیک تجویز می‌شود که کودک دچار عفونت گوش یا ذات الریه باکتریایی شده باشد. در ادامه به بررسی برخی از مکمل ها می‌پردازیم که در تسریع روند درمان سرماخوردگی ویروسی به کودک شما کمک می‌کنند:

 

ویتامین C : این ویتامین یکی از مهم ترین ویتامین هایی است که کودک شما باید به صورت روزانه دریافت کند. در منابع علمی هیچ مقدار مشخصی برای مصرف ویتامین C به هنگام سرماخوردگی وجود ندارد. از آنجایی که آبمیوه حاوی قند است، بهترین راه دریافت این ویتامین برای کودکان مصرف روزانه پرتقال و مرکبات است.

داروهای مورد استفاده در درمان سرماخوردگی

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : تقویت سیستم ایمنی کودک.

 

اکیناسه: این مکمل گاهی برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود ولی در مقالات علمی به صورت موثق، کاهش چشمگیری در علائم سرماخوردگی در اثر مصرف این مکمل ذکر نشده است. قبل از این که از این مکمل برای کودک خود استفاده کنید، حتما با یک پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

 

راهکار های درمان سرماخوردگی در منزل

مصرف مایعات گرم: مایعات گرم با پاکسازی مجرای بینی و شل کردن مخاط قفسه سینه، به کودک شما کمک می‌کند. بهترین خوراکی مایع گرم برای کودک، سوپ مرغ است که حاوی نمک و آب است و با همین مواد، به سلامت کودک شما کمک می‌کند.

 

استفاده از عسل: مصرف روزانه یک قاشق عسل، به کاهش سرفه کودک شما کمک می‌کند. اما در نظر داشته باشید که عسل برای کودک زیر یکسال خطرناک است و تنها در صورتی می‌توانید به کودک خود عسل بدهید که سن او از 12 ماه بیشتر باشد.

 

به چه علت نوزادان سرفه میکنند؟ این بلاگ مهم و جامعه را از دست ندهید.

سخن پایانی

در بیشتر موارد بروز سرماخوردگی در کودکان نیازی به مراجعه به پزشک نیست و سرماخوردگی (که معمولی است) به خودی خود تا حداکثر 2 هفته رفع می‌شود. با این حال علائمی وجود دارند که خطرناک هستند و در صورت بروز آن ها در کودک خود، لازم است سریعا او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. علائم به شرح زیر هستند؛

ادرار نکردن کودک

افزایش درجه تب

رنگ پریده شدن کودک

تنفس سریع کودک

 

مطلب های تصادفی